УПРАВЛІНСЬКИЙ МЕХАНІЗМ АКТИВІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙ СУБ’ЄКТІВ ТУРИСТИЧНОГО ТА ГОТЕЛЬНОГО БІЗНЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2025.1-16Ключові слова:
менеджмент, інвестиції, інновації, цифрова економіка, туризм, готельна справа, бізнесАнотація
В статті запропоноване виконання наукового завдання, яке полягає у визначенні сутності та складових механізму активізації інноваційної діяльності підприємств туристично-готельного бізнесу. Розглянута еволюція наукового розуміння інновацій та специфіка сучасних інноваційних процесів в України, які здійснюються в умовах стохастичного соціально-економічного середовища та надзвичайних воєнно-політичних загроз. Запропонований теоретичний підхід до розуміння сутності інноваційної діяльності підприємств туристично-готельного бізнесу, який враховує системність, неперервність та взаємопов’язаність інноваційних процесів туристичного обслуговування як рефлексію на високу еластичність попиту на туристичні послуги по відношенню до соціально-економічних та воєнно-політичних змін. Обґрунтована необхідність застосування підприємствами туристично-готельного бізнесу стратегій проактивного розвитку на основі постійного пошуку інноваційних ідей, розробки і запровадження інноваційних технологій туристичного обслуговування, гнучких змін організаційних структур і процедур маркетингу. Описана притаманна сучасному етапу розвитку туристично-готельного бізнесу в Україні тенденція до розширення персоналізованих та інтелектуальних продуктів і послуг на основі застосування штучного інтелекту та інших цифрових технологій. Охарактеризовані зміни, що виникають в організаційно-економічній підприємства туристично-готельного бізнесу в наслідок активізації інноваційних процесів, та запропонована модель безперервної інноваційної діяльності підприємств туристично-готельного бізнесу. Визначені чинники внутрішнього і зовнішнього середовища, які можуть стримувати запровадження інновацій туристично-готельного бізнесу, і сектори організаційно-економічного механізму, відповідальні за реагування на відповідні зміни. Описані завдання організаційної та економічної складових управлінського механізму активізації інноваційної діяльності в сфері туристично-готельного бізнесу на мікро та макро-рівнях управління.
Посилання
Roadmap for the recovery of small and medium-sized businesses in the tourism and hospitality sector in 2023-2033: website. Available at: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-small-and-medium-sized-businesses-recovery.pdf (accessed March 1, 2025).
Interactive map of investment and business opportunities in Ukraine: website. Available at: https://investmentmap.com.ua (accessed March 5, 2025).
Lysiuk T., Rojko, L., Bilets'kyj, Yu. (2023). Tsyfrovi innovatsijni tekhnolohii u sferi turyzmu Ukrainy [Digital innovative technologies in the tourism sector of Ukraine]. Economy and society, vol. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-36
Lytvyn O. V. (2024). Menedzhment mizhnarodnoho turyzmu: monohrafiia [International Tourism Management: monograph]. Uman: Vizavi, 326 p.
Majorova T. V., Urvantseva S. V., Lutsiv P. B. (2025). Kapital'ni investytsii v umovakh voiennoho stanu ta instrumenty ikh finansuvannia [Capital investments under martial law and their financing instruments]. Efficient economy. Vol. 1. Available at: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5542/5597 (accessed February 8, 2025).
Nosyriev O., Dedilova T., Tokar I. (2022). Rozvytok turyzmu ta industrii hostynnosti v stratehii postkonfliktnoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy [Development of tourism and hospitality industry in the strategy of post-conflict economic recovery of Ukraine]. Socio-economic problems and the state. Vol. 1 (26), pp. 55–68. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22nooveu.pdf (accessed February 10, 2025).
Pavlikha N. V., Tsymbaliuk I. O., Savchuk A. Yu. (2022). Stalyj rozvytok turyzmu ta rekreatsii: suchasni vyklyky j perspektyvy dlia Ukrainy: monohrafiia [Sustainable development of tourism and recreation: modern challenges and prospects for Ukraine: monograph]. Lutsk: Vezha-Druk, 211 p.
Sorokivs'ka O. A. (2024). Transformatsiia biznesu dlia staloho majbutn'oho: doslidzhennia, tsyfrovizatsiia ta innovatsii: monohrafiia [Business Transformation for a Sustainable Future: Research, Digitalization, and Innovation: monograph]. Ternopil: FOP Palianytsia V.A., 593 p.
Kuznets S. (1971). Economic growth of nations: total output and production structure. London: University Press. 363 p. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674493490
Labunska S., Petrova, M., Prokopishyna, O. (2017). Asset and cost management for innovation activity. Economic Annals-XXI. Vol. 165 (5-6), pp. 13–18. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V165-03
Schumpeter J. The Theory of Economic Development. Oxford: Magdalen College. 1934. 196 р. Available at: https://cruel.org/books/hy/shortschumpeter/SchumpeterTheoryofEconDev.pdf (accessed: December 15, 2024).
Smith A. An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. London: Methuen & Co., Ltd, 1904. Available at: https://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html (accessed: November 20, 2024).
Sushchenko O. A., Kozubova N. V., Prokopishyna O. V. (2018). Eco-friendly behavior of local population, tourists and companies as a factor of sustainable tourism development. International Journal of Engineering and Technology. № 7. Pp. 514–518. Available at: https://www.sciencepubco.com/index.php/ijet/article/view/19926 (accessed: November 11, 2024).
Дорожня карта з відновлення малого та середнього бізнесу у секторі туризму та гостинності в 2023-2033 роках: веб-сайт. URL: https://nto.ua/assets/files/ntou-library-small-and-medium-sized-businesses-recovery.pdf (дата звернення: 01.03.2025).
Інтерактивна карта інвестиційних та бізнес-можливостей України: веб-сайт. URL: https://investmentmap.com.ua (дата звернення: 14.03.2025).
Лисюк Т., Ройко, Л., Білецький, Ю. Цифрові інноваційні технології у сфері туризму України. Економіка та суспільство. 2023. № 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-36
Литвин О. В. Менеджмент міжнародного туризму: монографія. Умань : Візаві, 2024. 326 с.
Майорова Т. В., Урванцева С. В., Луців П. Б. Капітальні інвестиції в умовах воєнного стану та інструменти їх фінансування. Ефективна економіка. 2025. № 1. URL: https://nayka.com.ua/index.php/ee/article/view/5542/5597 (дата звернення: 08.02.2025).
Носирєв О., Деділова Т., Токар І. Розвиток туризму та індустрії гостинності в стратегії постконфліктного відновлення економіки України. Соціально-економічні проблеми і держава. 2022. Вип. 1 (26). С. 55–68. URL: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2022/22nooveu.pdf (дата звернення: 10.02.2025).
Павліха Н. В., Цимбалюк І. О., Савчук А. Ю. Сталий розвиток туризму та рекреації: сучасні виклики й перспективи для України: монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 211 с.
Сороківська О. А. Трансформація бізнесу для сталого майбутнього: дослідження, цифровізація та інновації: монографія. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2024. 593 с.
Kuznets S. Economic growth of nations: total output and production structure. London: University Press, 1971. 363 p. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674493490
Labunska S., Petrova, M., Prokopishyna, O. Asset and cost management for innovation activity. Economic Annals-XXI. 2017. Vol. 165 (5-6), pp. 13–18. DOI: https://doi.org/10.21003/ea.V165-03
Schumpeter J. The Theory of Economic Development. Oxford: Magdalen College. 1934. 196 р. URL: https://cruel.org/books/hy/shortschumpeter/SchumpeterTheoryofEconDev.pdf (дата звернення: 15.12.2024).
Smith A. An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. London: Methuen & Co., Ltd, 1904. URL: https://www.econlib.org/library/Smith/smWN.html (дата звернення: 20.11.2024).
Sushchenko O. A., Kozubova N. V., Prokopishyna O. V. Eco-friendly behavior of local population, tourists and companies as a factor of sustainable tourism development. International Journal of Engineering and Technology. 2018. № 7. Pp. 514–518. URL: https://www.sciencepubco.com/index.php/ijet/article/view/19926 (дата звернення: 18.11.2024).