ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОГО ПОТЕНЦІАЛУ У ВЕКТОРІ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ В УМОВАХ ІНДУСТРІЇ 4.0
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2025.2-14Ключові слова:
конкурентний потенціал, фармацевтичний сектор, Індустрія 4.0, конкурентоспроможність, інновації, цифровізація, штучний інтелект, великі дані, Інтернет речей, адитивні технології, кіберфізіологічні системи, автоматизація, технологічний прогрес, глобалізація, виробництво, управління ланцюгами постачання, соціальні наслідки, адаптація персоналу, стійкий розвиток, етичні аспекти, міжнародні ринкиАнотація
У статті розглянуто конкурентний потенціал фармацевтичного сектору України у векторі інноваційного розвитку в умовах Індустрії 4.0. Авторами доведено, що конкуренція є основою ринкової економіки, сприяючи дієвості механізму саморегулювання. Підприємства намагаються здобути конкурентні переваги, що визначає їх позиції на ринку. В умовах глобалізації та технологічного прогресу конкурентоспроможність стає ключовим фактором для успіху підприємства, особливо в таких галузях, як фармацевтика. Визначено, що сучасні вимоги до конкурентоспроможності зростають, оскільки інновації, швидкість виходу на ринок та цифровізація стають важливими аспектами конкурентної боротьби. Фармацевтична галузь стикається з новими викликами, зокрема необхідністю адаптації до Індустрії 4.0, що включає інтелектуальні технології, автоматизацію та цифровізацію бізнес-процесів. Відтак, впровадження таких технологій, як штучний інтелект, великі дані, Інтернет речей та адитивні технології, дає можливість значно підвищити ефективність виробництва, якість продукції та швидкість виведення нових препаратів на ринок. Однак, автори стверджують, що ці інновації потребують значних інвестицій, адаптації кадрового потенціалу та забезпечення безпеки даних. Індустрія 4.0 має потужний вплив на конкурентоспроможність фармацевтичних підприємств, оскільки технології, як адитивне виробництво та кіберфізіологічні системи, здатні значно покращити процеси виробництва та управління ланцюгами постачання. Водночас вони створюють нові виклики, зокрема пов'язані з необхідністю підготовки персоналу до нових технологій та можливими соціальними наслідками автоматизації. При цьому, авторами доведено, що для успішної адаптації до нових умов важливим є комплексний підхід, що включає не тільки технологічні, а й економічні, соціальні та етичні аспекти, що дозволяють фармацевтичним підприємствам забезпечити сталий розвиток і зміцнити свої позиції на внутрішньому та міжнародному ринках.
Посилання
Бердар М. М. Стратегії конкурентоспроможності продукції підприємств фармацевтичної галузі України. Теоретичні та прикладні питання економіки. 2014. № 1. С. 346–358.
Костюк Г. В., Коваленко А. В. Конкурентоспроможність фармацевтичної промисловості України. Ефективна економіка. 2013. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2547
Сидоренко О. В., Могилевська О. Ю., Слободяник А. М., Бігдай В. П. Використання штучного інтелекту у формуванні довіри споживача в електронній комерції. Київський економічний науковий журнал. 2024. № 4. С. 216–222.
Портер М. Конкурентна стратегія: методика аналізу галузей та конкурентів. Київ: Альпіна Бізнес Букс, 2005. 454 с.
Портер М. Конкуренція: навчальний посібник. Київ, 2002. 495 с.
Могилевська О. Ю., Слободяник А. М., Сідак І. В. Вплив штучного інтелекту на українську і міжнародну економіку. Київський економічний науковий журнал. 2023. № 1. С. 45–52.
Індустрія 4.0 та Track&Trace: впровадження передових рішень для фармацевтичного виробництва. Спеціалізоване медичне інтернет-видання для лікарів, провізорів, фармацевтів, студентів медичних та фармацевтичних вишів. 2019. № 37 (1208). URL: https://www.apteka.ua/article/516264
Могилевська О., Слободяник А., Данилевська-Жугунісова О. Ключові аспекти ціноутворення як елемент маркетингової політики підприємства. Економічний аналіз. 2022. Том 32. № 2. С. 140–145. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2022.02.140
Міжнародна онлайн-конференція «Індустрія 4.0: високоякісні АФІ, ексципієнти та розробка рецептур для фармпрепаратів», 2 грудня 2020 року. Інтерхім: вебсайт. URL: https://interchem.ua/ua/printing/51
Могилевська О. Ю., Слободяник А. М. Digital-технології у підприємницькій діяльності в контексті розвитку індустрії 4.0 в Україні. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія «Економічні науки. 2022. № 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-1-7876 URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/1644997663403.pdf
Слободяник А. М., Могилевська О. Ю., Романова Л. В., Салькова І. Ю. Digital-маркетинг: теорія і практика: навчальний посібник. Київ : КиМУ, 2022. 228 с.
Berdar M. M. (2014). Stratehii konkurentospromozhnosti produktsii pidpryiemstv farmatsevtychnoi haluzi Ukrainy. Teoretychni ta prykladni pytannia ekonomiky. № 1. S. 346–358.
Kostiuk H. V., Kovalenko A. V. (2013). Konkurentospromozhnist farmatsevtychnoi promyslovosti Ukrainy. Efektyvna ekonomika. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2547
Sydorenko O. V., Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M., Bihdai V. P. (2024). Vykorystannia shtuchnoho intelektu u formuvanni doviry spozhyvacha v elektronnii komertsii. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal. № 4. S. 216–222.
Porter M. (2005). Konkurentna stratehiia: metodyka analizu haluzei ta konkurentiv. Kyiv: Alpina Biznes Buks, 454 s.
Porter M. (2002). Konkurentsiia: navchalnyi posibnyk. Kyiv, 495 s.
Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M., Sidak I. V. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na ukrainsku i mizhnarodnu ekonomiku. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal. № 1. S. 45–52.
Industriia 4.0 ta Track&Trace: vprovadzhennia peredovykh rishen dlia farmatsevtychnoho vyrobnytstva. Spetsializovane medychne internet-vydannia dlia likariv, provizoriv, farmatsevtiv, studentiv medychnykh ta farmatsevtychnykh vyshiv. 2019. № 37 (1208). URL: https://www.apteka.ua/article/516264
Mohylevska O., Slobodianyk A., Danylevska-Zhuhunisova O. (2022). Kliuchovi aspekty tsinoutvorennia yak element marketynhovoi polityky pidpryiemstva. Ekonomichnyi analiz. Tom 32. № 2. S. 140–145. DOI: https://doi.org/10.35774/econa2022.02.140
Mizhnarodna onlain-konferentsiia «Industriia 4.0: vysokoiakisni AFI, ekstsypiienty ta rozrobka retseptur dlia farmpreparativ», 2 hrudnia 2020 roku. Interkhim: vebsait. URL: https://interchem.ua/ua/printing/51
Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M. (2022). Digital-tekhnolohii u pidpryiemnytskii diialnosti v konteksti rozvytku industrii 4.0 v Ukraini. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Internauka». Seriia «Ekonomichni nauky. № 1. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2022-1-7876 URL: https://www.inter-nauka.com/uploads/public/1644997663403.pdf
Slobodianyk A. M., Mohylevska O. Yu., Romanova L. V., Salkova I. Yu. (2022). Digital-marketynh: teoriia i praktyka: navchalnyi posibnyk. Kyiv: KyMU, 228 s.