ПРИНЦИП АВТОНОМІЇ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: МОЖЛИВОСТІ, РИЗИКИ ТА МОДЕЛІ РЕАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2025.2-23Ключові слова:
вища освіта, автономія, децентралізація, освітній менеджмент, управління ефективністю, ефективність ЗВОАнотація
У статті розглянуто принцип автономії закладу вищої освіти як ключову передумову ефективного функціонування сучасної університетської системи. Проаналізовано нормативно-правові засади автономії в українському та європейському контекстах, а також окреслено чотири основні напрями автономії: академічну, організаційну, фінансову та кадрову. Автори досліджують потенційні можливості, які відкриває автономія для розвитку інновацій, підвищення якості освіти та ефективного управління ресурсами. Окрему увагу приділено ризикам, що супроводжують процеси децентралізації управління, зокрема у контексті недостатньої інституційної спроможності та загроз зовнішнього втручання. Представлено порівняльний аналіз моделей реалізації автономії у різних країнах Європи з метою виявлення релевантних практик для українських ЗВО. На основі дослідження сформульовано рекомендації щодо збалансованого впровадження автономії в системі вищої освіти України.
Посилання
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII : станом на 9 квіт. 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Власюк О., Дараган Т. Автономія закладу вищої освіти: принципи впровадження в Україні. Нові технології навчання. 2024. № 98. С. 16–22. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.02
Шапошников К. С., Бережна Т. І., Пустова Т. В. Впровадження університетської автономії в контексті децентралізації управління ЗВО та демократизації освітнього процесу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. 2023. № 9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2023-9-02-01
Заєць С. В., Бережна Т. І. Студентське самоврядування як складова автономії ЗВО: роль і функції адміністрації в розподілі повноважень. Академічні візії. 2023. № 22. С. 1–14. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8323455
Чижикова І. Розвиток навчальної автономії студентів в умовах гейміфікації навчального процесу у ЗВО. Education. Innovation. Practice. 2023. Т. 11, № 2. С. 54–59. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650x-vol11i2-008
Дженджеро О. Л., Сіренко К. Ю. Педагогічне лідерство як рушійна сила освітніх змін у сучасному зво. Collection of scientific papers «SCIENTIA», м. Марсель, 14 лют. 2025 р. С. 187–191.
Painsi P. W., Leitner K.-H., Rybnicek R. The impact of institutional autonomy on higher education institutions in Europe. Science and Public Policy. 2024. DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scae069
Autonomy, Motivation, and Digital Pedagogy Are Key Factors in the Perceptions of Spanish Higher-Education Students toward Online Learning during the COVID-19 Pandemic / M. D. Díaz-Noguera et al. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. Vol. 19, no. 2. P. 654. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19020654
Jeno L.M., Nylehn J., Hole T.N., Raaheim A., Velle G., Vandvik V. Motivational determinants of students’ academic functioning: the role of autonomy-support, autonomous motivation, and perceived competence. Scandinavian Journal of Educational Research. 2021. Vol. 67, No. 2. P. 194–211. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1990125
University Autonomy in Europe IV: The Scorecard 2023. Home. URL: https://www.eua.eu/publications/reports/university-autonomy-in-europe-iv-the-scorecard-2023.html
Pro vyshchu osvitu : Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 № 1556-VII : stanom na 9 kvit. 2025 r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Vlasiuk O., Darahan T. (2024). Avtonomiia zakladu vyshchoi osvity: pryntsypy vprovadzhennia v Ukraini. Novi tekhnolohii navchannia. № 98. S. 16–22. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3560.98.2024.98.02
Shaposhnykov K. S., Berezhna T. I., Pustova T. V. (2023). Vprovadzhennia universytetskoi avtonomii v konteksti detsentralizatsii upravlinnia ZVO ta demokratyzatsii osvitnoho protsesu. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: pravo, publichne upravlinnia ta administruvannia. № 9. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2023-9-02-01
Zaiets S. V., Berezhna T. I. (2023). Studentske samovriaduvannia yak skladova avtonomii ZVO: rol i funktsii administratsii v rozpodili povnovazhen. Akademichni vizii. № 22. S. 1–14. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.8323455
Chyzhykova I. (2023). Rozvytok navchalnoi avtonomii studentiv v umovakh heimifikatsii navchalnoho protsesu u ZVO. Education. Innovation. Practice. T. 11, № 2. S. 54–59. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650x-vol11i2-008
Dzhendzhero O. L., Sirenko K. Yu. (2025) Pedahohichne liderstvo yak rushiina syla osvitnikh zmin u suchasnomu zvo. Collection of scientific papers «SCIENTIA», m. Marsel, 14 liut. S. 187–191.
Painsi P. W., Leitner K.-H., Rybnicek R. (2024). The impact of institutional autonomy on higher education institutions in Europe. Science and Public Policy. DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/scae069
Autonomy, Motivation, and Digital Pedagogy Are Key Factors in the Perceptions of Spanish Higher-Education Students toward Online Learning during the COVID-19 Pandemic / M. D. Díaz-Noguera et al. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. Vol. 19, no. 2. P. 654. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19020654
Jeno L.M., Nylehn J., Hole T.N., Raaheim A., Velle G., Vandvik V. (2021). Motivational determinants of students academic functioning: the role of autonomy-support, autonomous motivation, and perceived competence. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. 67, No. 2. P. 194–211. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2021.1990125
University Autonomy in Europe IV: The Scorecard 2023. Home. Available at: https://www.eua.eu/publications/reports/university-autonomy-in-europe-iv-the-scorecard-2023.html