МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТНОГО СЕРЕДОВИЩА ПІДПРИЄМСТВА РИНКУ ЗАКЛАДІВ ГРОМАДСЬКОГО ХАРЧУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2025.2-20Ключові слова:
маркетингове дослідження, конкурентне середовище, громадське харчування, маркетингова політика, конкурентоспроможністьАнотація
У статті обґрунтовано теоретико-методичні та практичні засади маркетингового дослідження конкурентного середовища підприємств. Визначено сутність маркетингових досліджень та їхню роль у формуванні стратегії розвитку підприємства в умовах конкурентного ринку. Проведено комплексну оцінку ринку громадського харчування, що дозволило виявити ключові тенденції розвитку галузі, сильні та слабкі сторони, а також конкурентні переваги й потенційні напрями зростання. Запропоновано стратегію маркетингової конкурентної політики, що включає рекомендації щодо зміцнення ринкових позицій підприємства, підвищення якості послуг та оптимізації використання ресурсів. Наведено перелік маркетингових заходів, спрямованих на поліпшення іміджу підприємств, підвищення рівня задоволеності клієнтів та розширення клієнтської бази.
Посилання
Адамович О. Д. Управління конкурентоспроможністю закладу громадського харчування: 2020. URL: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11731 (дата звернення: 16.02.2025).
Аналіз ринку закладів громадського харчування в Україні (HORECA). 2024 рік. URL: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-zavedenij-obshestvennogo-pitaniya-v-ukraine-2024-god (дата звернення: 20.02.2025).
Багорка М. О. Маркетингова стратегія як основа стратегічного розвитку аграрних підприємств. Держава та регіони. Серія «Економіка та підприємництво». 2019. № 5 (110). С. 71-76.
Багорка М. О., Челак В. В. Сутнісна характеристика маркетингових стратегій, особливості та принципи їх формування у діяльності аграрних підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Міжнародні економічні відносини та світове господарство». 2018. Вип. 20. Ч. 1. С. 32-37.
Заруба В. Я., Парфентенко І. А. Значення маркетингових досліджень у діяльності підприємств B2C сектору. Науковий вісник Полтавського університету економіку та торгівлі. 2019. № 1 (92). С. 97-107.
Кілієнко Д. В. Управління економічним потенціалом підприємства на ринку громадського харчування: 2021. URL: http://local.lib/diploma/Kilienko.pdf (дата звернення: 22.02.2025).
Кобець Д. Л. Теоретичні підходи до формування маркетингової стратегії на підприємствах. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 502-506.
Ковальчук О. В. Ключові аспекти аналізу маркетингової товарно-сервісної політики закладу громадського харчування. Рекомендовано до друку науково-технічною радою Луцького національного технічного університету, протокол № 5 від 15.12. 2021 р., 193 с.
Корж М. В., Чуніхіна Т.С. Теоретико-методичні засади маркетингового забезпечення господарюючого суб’єкта. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. № 24. Ч. 3. С. 119-124.
Ларка Л. С. Діагностика ефективності маркетингових досліджень в системі антикризового менеджменту. Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. 2022. № 6. Т. 1. С. 224-227. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekonnew/2022/VKNU-ES-2022N6Part1(312).pdf (дата звернення 27.02.2025).
Гапоненко Г. І., Євтушенко О. В., Шамара І. М., Холодок В. Д. Основні тенденції розвитку ресторанного господарства України в сучасних умовах. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2021. № 14. С. 132-140.
Романова О., Шибун М., Матвєєва М.. Інформаційне забезпечення маркетингової діяльності в умовах формування й розвитку сучасних концепцій управління. Галицький економічний вісник. 2019. № 4 (59). C. 65-74.
Ринок кафе та ресторанів в Україні: зафіксовано зростання середнього чека на 18%. Pro-Consulting. 2024. URL: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/rinok-kafe-ta-restoraniv-v-ukrayini-zafiksovano-zrostannya-serednogo-cheka-na-18 (дата звернення 26.02.2025).
Северин М. А. Аналіз комунікаційно-аналітичного забезпечення маркетингу вітчизняних підприємств в умовах інформатизації. Економіка та держава. 2021. № 12. С. 139-145.
Суворова С. Г. Маркетингові дослідження в умовах діджиталізації. Ефективна економіка. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/98.pdf (дата звернення 27.02.2025).
Тузенко О., Балалаєва О., Лапщун О. Моделювання і реінжиніринг бізнес-процесів закладів громадського харчування з використанням методики комплексної оцінки систем та теорії масового обслуговування. Наука та виробництво. 2023. № 25. С. 64-75.
Щурко У. В. Підходи до формування та реалізації конкурентних стратегій. Економіка і суспільство. 2018. № 17. С. 402-412.
Хоменко І. О., Бабаченко Л. В., Москаленко В. А., Ємець В. О. Маркетингові аспекти посилення конкурентних переваг підприємства через формування системи стратегічного управління в умовах війни. Київський економічний науковий журнал. 2025. № 8. С.150-157.
Вербицька А. В., Хоменко І. О., Бабаченко Л. В., Лисенко І. В. Стратегія цифрового маркетингу для IT-стартапів: ключові етапи розробки та впровадження. Київський економічний науковий журнал. 2024. № 7. С. 36-43.
Хоменко І. О., Садчикова І. В., Колоток М. О. Контролінг як інструмент підтримки достатнього рівня економічної безпеки та конкурентоспроможності промислового підприємства. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2021. № 2 (26). С. 25-36.
Adamovych O. D. Upravlinnia konkurentospromozhnistiu zakladu hromadskoho kharchuvannia: 2020 [Management of Competitiveness of Public Catering Establishments: 2020]. URL: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11731 (Accessed: 16.02.2025).
Analiz rynku zakladiv hromadskoho kharchuvannia v Ukraini (HORECA). 2024 rik [Analysis of the HORECA Market in Ukraine, 2024]. URL: https://pro-consulting.ua/ua/issledovanie-rynka/analiz-rynka-zavedenij-obshestvennogo-pitaniya-v-ukraine-2024-god (Accessed: 20.02.2025).
Bahorka M. O. Marketynhova stratehiia yak osnova stratehichnoho rozvytku ahrarnykh pidpryiemstv [Marketing Strategy as the Basis for Strategic Development of Agricultural Enterprises]. Derzhava ta rehiony. Seriia «Ekonomika ta pidpryiemnytstvo». 2019. № 5 (110). S. 71-76.
Bahorka M. O., Chelak V. V. Sutnisna kharakterystyka marketynhovykh stratehii, osoblyvosti ta pryntsypy yikh formuvannia u diialnosti ahrarnykh pidpryiemstv [Essential Characteristics of Marketing Strategies, Features, and Principles of Their Formation in the Activities of Agricultural Enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo». 2018. Vyp. 20. Ch. 1. S. 32-37.
Zaruba V. Ia., Parfentenko I. A. Znachennia marketynhovykh doslidzhen u diialnosti pidpryiemstv B2C sektoru [The Importance of Marketing Research in the Activities of B2C Sector Enterprises]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu ekonomiku ta torhivli. 2019. № 1 (92). S. 97-107.
Kiliienko D. V. Upravlinnia ekonomichnym potentsialom pidpryiemstva na rynku hromadskoho kharchuvannia: 2021 [Kilienko D.V. Management of the Economic Potential of an Enterprise in the Public Catering Market: 2021]. URL: http://local.lib/diploma/Kilienko.pdf (Accessed: 22.02.2025).
Kobets D. L. Teoretychni pidkhody do formuvannia marketynhovoi stratehii na pidpryiemstvakh [Theoretical Approaches to the Formation of Marketing Strategy in Enterprises]. Ekonomika i suspilstvo. 2017. № 13. S. 502-506.
Kovalchuk O. V. Kliuchovi aspekty analizu marketynhovoi tovarno-servisnoi polityky zakladu hromadskoho kharchuvannia. Rekomendovano do druku naukovo-tekhnichnoiu radoiu Lutskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu, protokol № 5 vid 15.12. 2021 r., 193 s.
Korzh M. V., Chunikhina T. S. Teoretyko-metodychni zasady marketynhovoho zabezpechennia hospodariuiuchoho subiekta [Theoretical and Methodological Foundations of Marketing Support of Economic Entities]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. 2019. № 24. Ch. 3. S. 119-124.
Larka L. S. Diahnostyka efektyvnosti marketynhovykh doslidzhen v systemi antykryzovoho menedzhmentu [Diagnostics of the Effectiveness of Marketing Research in the System of Crisis Management]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky. 2022. № 6. T. 1. S. 224-227. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/pdf/ekonnew/2022/VKNU-ES-2022N6Part1(312).pdf (Accessed: 27.02.2025).
Haponenko H. I., Yevtushenko O. V., Shamara I. M., Kholodok V. D. Osnovni tendentsii rozvytku restorannoho hospodarstva Ukrainy v suchasnykh umovakh [Key Trends in the Development of the Restaurant Industry in Ukraine under Modern Conditions]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina. Seriia «Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm». 2021. № 14. S. 132-140.
Romanova O., Shybun M., Matvieieva M. Informatsiine zabezpechennia marketynhovoi diialnosti v umovakh formuvannia y rozvytku suchasnykh kontseptsii upravlinnia [Information Support of Marketing Activities in the Context of Formation and Development of Modern Management Concepts]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. 2019. № 4 (59). C. 65-74.
Rynok kafe ta restoraniv v Ukraini: zafiksovano zrostannia serednoho cheka na 18%. Pro-Consulting. 2024 [Café and Restaurant Market in Ukraine: Average Check Increased by 18%. Pro-Consulting. 2024]. URL: https://pro-consulting.ua/ua/pressroom/rinok-kafe-ta-restoraniv-v-ukrayini-zafiksovano-zrostannya-serednogo-cheka-na-18 (Accessed: 26.02.2025).
Severyn M. A. Analiz komunikatsiino-analitychnoho zabezpechennia marketynhu vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh informatyzatsii [Analysis of Communication and Analytical Support of Marketing in Domestic Enterprises under Informatization Conditions]. Ekonomika ta derzhava. 2021. № 12. S. 139-145.
Suvorova S. H. Marketynhovi doslidzhennia v umovakh didzhytalizatsii [Marketing Research in the Conditions of Digitalization]. Efektyvna ekonomika. 2020. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/98.pdf (Accessed: 27.02.2025).
Tuzenko O., Balalaieva O., Lapshchun O. Modeliuvannia i reinzhynirynh biznes-protsesiv zakladiv hromadskoho kharchuvannia z vykorystanniam metodyky kompleksnoi otsinky system ta teorii masovoho obsluhovuvannia [Modeling and Reengineering of Business Processes of Public Catering Establishments Using Comprehensive Systems Assessment Methodology and Queueing Theory]. Nauka ta vyrobnytstvo. 2023. № 25. S. 64-75.
Shchurko U. V. Pidkhody do formuvannia ta realizatsii konkurentnykh stratehii [Approaches to the Formation and Implementation of Competitive Strategies]. Ekonomika i suspilstvo. 2018. № 17. S. 402-412.
Khomenko I. O., Babachenko L. V., Moskalenko V. A., Yemets V. O. Marketynhovi aspekty posylennia konkurentnykh perevah pidpryiemstva cherez formuvannia systemy stratehichnoho upravlinnia v umovakh viiny [Marketing Aspects of the Imroving of the Competitive Advantages of the Enterprise Through The Formation of a Strategic Management System in the Conditions of War]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal. 2025. № 8. S.150-157.
Verbytska A. V., Khomenko I. O., Babachenko L. V., Lysenko I. V. Stratehiia tsyfrovoho marketynhu dlia IT-startapiv: kliuchovi etapy rozrobky ta vprovadzhennia [Digital Marketing Strategy for it Startups: Critical Stages of Development and Implementation]. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal. 2024. № 7. S. 36-43.
Khomenko I. O., Sadchykova I. V., Kolotok M. O. Kontrolinh yak instrument pidtrymky dostatnoho rivnia ekonomichnoi bezpeky ta konkurentospromozhnosti promyslovoho pidpryiemstva [Controlling as a Tool to Maintain a Sufficient Level of Economic Security and Competitiveness of Industrial Enterprise]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia. 2021. № 2 (26). S. 25-36.