ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-9Ключові слова:
державне управління, освіта, діджиталізація, конкурентні позиції, заклади освіти, джерела фінансування, технологія blockchain, управлінська ефективність, цифрові трансформації, цифрова платформа, фахові компетенції, інноваційне мислення, дистанційне навчання, інформаційні технологіїАнотація
У статті автори розглядають особливості державного управління розвитком вітчизняної освіти в контексті цифровізації економіки, оцінюють світовий досвід реалізації державної політики у сфері освіти в умовах діджиталізації, що дозволяє визначити ключові напрямки адаптації цього досвіду в Україні. Зокрема, це стосується зміцнення конкурентних позицій закладів освіти, здатних диференціювати джерела фінансування та ефективно перерозподіляти ресурси, впровадження цифрових технологій, а також підвищення управлінської ефективності та якості ресурсного забезпечення. Автори також окреслюють напрями та переваги впровадження цифрової технології Blockchain у механізми реалізації державної політики розвитку освіти в умовах діджиталізації. Вони надають рекомендації щодо удосконалення механізмів реалізації цієї політики, акцентуючи увагу на підтримці інновацій у сфері цифрових трансформацій, розвитку державно-приватного партнерства та сприянні використання ефективних діджитал-технологій на всіх рівнях управління. Пропонується створення цифрової платформи для ефективної реалізації зазначених механізмів, що має включати набір актуальних фахових компетенцій, як hard skills, так і soft skills. Також автори окреслюють модель реалізації державної політики розвитку освіти в Україні на основі діджиталізації, яка включає інтелектуально-трудову, інформаційну, науково-інноваційну, матеріальну, організаційно-економічну та маркетингову складові. Визначені цільові орієнтири цієї моделі мають випереджаючий характер стосовно соціальних змін, з акцентом на людиноцентричний підхід, врахування соціально-економічних інтересів суспільства, високу продуктивність праці, розвиток креативного потенціалу, інноваційне мислення, а також розширення дистанційного навчання з використанням віртуальних форм занять та тестових режимів перевірки знань. Зберігається інституційна основа організації освітнього процесу, при цьому допускається впровадження інформаційних технологій.
Посилання
Захарченко В.М., Алашнікова С.А., Луговий В.І., Ставицький А.В. та ін. Національний освітній глосарій: освіта / за ред. В. Г. Кременя. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Плеяди, 2014. 100 с.
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Ажажа М.А. Теоретичні основи державного управління розвитку професійного потенціалу майбутніх фахівців у контексті модернізації освіти. Державне управління: удосконалення та розвиток. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/7_2018/33.pdf
Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – цифрові аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.
Інтернаціоналізація освіти України в умовах полікультурного світового простору: стан, проблеми, перспективи: матер. II між нар. наук.–практ. конф., м. Маріуполь, 18-19 квітня 2018 р. Маріуполь : МДУ, 2018. 646 с.
Корнілова О.В. Інтелектуальний капітал як вагомий ресурс інноваційного розвитку. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 4. С. 165–172.
Вакуленко В.М. Види інновацій в освіті та їх класифікація. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електронне наукове фахове видання. URL: http://www.nbuv.gоv.uа/е-jоurnаls/Vnаdps/2010_4/10vvmоtk.pdf.
Еurоpеаn hіghеr еduсаtіоn іn thе wоrld. Соmmunісаtіоn frоm thе Соmmіssіоn tо thе Еurоpеаn Pаrlіаmеnt, thе Соunсіl, thе Еurоpеаn есоnоmіс аnd sосіаl Соmmіttее аnd thе Соmmіttее оf thе rеgіоns, 2013.
Юрик Н.Є. Роль структури управління підприємством у процесі реалізації антикризової стратегії. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 3. С. 179–183.
Pоrtеr M. Соmpеtіtіvе Strаtеgy: Tесhnіquеs fоr Аnаlyzіng Іndustrіеs аnd Соmpеtіtоrs. Frее Prеss, 1980. 710 p.
Rhеnmаn Е. Оrgаnіzаtіоn Thеоry fоr Lоng-Rаngе Plаnnіng. Lоndоn : Jоhn Wіlеy, 1973. 455 p.
Mоdіglіаnі F. Thе соst оf саpіtаl, соrpоrаtіоn fіnаnсе аnd thе thеоry оf іnvеstmеnt . Thе Аmеrісаl Есоnоmіс Rеvіеw. 1958. Vоl. 48. P. 261–297.
Jеnsеn M. Thеоry оf fіrm: mаnаgеrіаl bеhаvіоr, аgеnсy соst аnd саpіtаl struсturе. Jоurnаl оf Fіnаnсіаl Есоnоmісs. 1976. Vоl. 3. Осtоbеr. P. 305–360.
Павловський С., Могилевська О., Слободяник А., & Мельник Н. Теоретико-методичні аспекти формування технології брендингу міста як інструменту його привабливості. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (3). С. 113–121.
Pavlovskyi S., Slobodianyk A., & Nikolaev O. Theoretical and methodological features of public-private partnership in the implementation of economic activities of territorial communities. Journal" Expert. 2023. № 1(1).
Могилевська О.Ю., Слободяник А.М., & Сідак І.В. Вплив штучного інтелекту на українську і міжнародну економіку. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (1). С. 45–52.
Zakharchenko V. M., Alashnikova S. A., Luhovyi V. I., Stavytskyi A. V. ta in. (2014) Natsionalnyi osvitnii hlosarii: osvita / za red. V.H. Kremenia. 2-he vyd., pererob. i dopovn. Kyiv: Pleiady, 100 p.
Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Azhazha M. A. Teoretychni osnovy derzhavnoho upravlinnia rozvytku profesiinoho potentsialu maibutnikh fakhivtsiv u konteksti modernizatsii osvity. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/7_2018/33.pdf
Kremen V. H. (2005) Osvita i nauka v Ukraini – tsyfrovi aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty. Kyiv: Hramota, 448 p.
Internatsionalizatsiia osvity Ukrainy v umovakh polikulturnoho svitovoho prostoru: stan, problemy, perspektyvy: mater. II mizh nar. nauk. – prakt. konf., m. Mariupol, 18-19 kvitnia 2018 r. Mariupol: MDU, 2018. 646 p.
Kornilova O. V. (2016) Intelektualnyi kapital yak vahomyi resurs innovatsiinoho rozvytku. Aktualni problemy ekonomiky, no. 4, pp. 165–172.
Vakulenko V. M. Vydy innovatsii v osviti ta yikh klasyfikatsiia. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy: elektronne naukove fakhove vydannia. Available at: http://www.nbuv.gоv.uа/е-jоurnаls/Vnаdps/2010_4/10vvmоtk.pdf
Еurоpеаn hіghеr еduсаtіоn іn thе wоrld. Соmmunісаtіоn frоm thе Соmmіssіоn tо thе Еurоpеаn Pаrlіаmеnt, thе Соunсіl, thе Еurоpеаn есоnоmіс аnd sосіаl Соmmіttее аnd thе Соmmіttее оf thе rеgіоns, 2013.
Yuryk N. Ie. (2014) Rol struktury upravlinnia pidpryiemstvom u protsesi realizatsii antykryzovoi stratehii. Aktualni problemy ekonomiky, no. 3, pp. 179–183.
Pоrtеr M. (1980) Соmpеtіtіvе Strаtеgy: Tесhnіquеs fоr Аnаlyzіng Іndustrіеs аnd Соmpеtіtоrs. Frее Prеss, 710 p.
Rhеnmаn Е. (1973) Оrgаnіzаtіоn Thеоry fоr Lоng-Rаngе Plаnnіng. Lоndоn: Jоhn Wіlеy, 455 p.
Mоdіglіаnі F. (1958) Thе соst оf саpіtаl, соrpоrаtіоn fіnаnсе аnd thе thеоry оf іnvеstmеnt . Thе Аmеrісаl Есоnоmіс Rеvіеw, vоl. 48, pp. 261–297.
Jеnsеn M. (1976) Thеоry оf fіrm: mаnаgеrіаl bеhаvіоr, аgеnсy соst аnd саpіtаl struсturе. Jоurnаl оf Fіnаnсіаl Есоnоmісs, vоl. 3, pp. 305–360.
Pavlovskyi S., Mohylevska O., Slobodianyk A., & Melnyk N. (2023) Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia tekhnolohii brendynhu mista yak instrumentu yoho pryvablyvosti. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, no. (3), pp. 113–121.
Pavlovskyi S., Slobodianyk A., & Nikolaev O. (2023) Theoretical and methodological features of public-private partnership in the implementation of economic activities of territorial communities. Journal" Expert, no. 1(1).
Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M., & Sidak I. V. (2023) Vplyv shtuchnoho intelektu na ukrainsku i mizhnarodnu ekonomiku. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, no. (1), pp. 45–52.