STATE ADMINISTRATION FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATION OF UKRAINE IN THE CONDITIONS OF THE DIGITALIZATION OF THE ECONOMY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-9

Keywords:

public administration, education, digitalization, competitive positions, educational institutions, sources of funding, blockchain technology, management efficiency, digital transformations, digital platform, technical competencies, innovative thinking, distance learning, information technology

Abstract

In the article, the authors examine the peculiarities of public administration of the development of national education in the context of the digitalization of the economy. They evaluate the world experience of implementing state policy in the field of education in the context of digitalization, which allows to identify key areas for adapting this experience in Ukraine. In particular, this concerns strengthening the competitive position of educational institutions capable of differentiating funding sources and effectively reallocating resources, introducing Blockchain technology, and improving management efficiency and the quality of resource provision. The authors also outline the directions and advantages of introducing Blockchain technology into the mechanisms of implementing the state policy of education development in the context of digitalization. They provide recommendations for improving the mechanisms for implementing this policy, in particular, focusing on supporting innovations in the field of digital transformation, developing public-private partnerships and promoting the development of digital technologies at all levels of government. It is proposed to create a digital platform for the effective implementation of these mechanisms, which should include a set of relevant technical competencies, both hard skills and soft skills. The authors also outline a model for implementing the state policy of education development in Ukraine based on digitalization, which includes intellectual and labor, information, scientific and innovative, material, organizational, economic, and marketing components. The defined targets of this model are proactive in terms of social change, with an emphasis on a human-centered approach, consideration of socio-economic interests of society, high labor productivity, development of creative potential, innovative thinking, as well as the expansion of distance learning and the use of virtual forms of classes and test modes of knowledge testing. The institutional basis for organizing the educational process is preserved, while the introduction of information technologies is allowed.

References

Захарченко В.М., Алашнікова С.А., Луговий В.І., Ставицький А.В. та ін. Національний освітній глосарій: освіта / за ред. В. Г. Кременя. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Плеяди, 2014. 100 с.

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Ажажа М.А. Теоретичні основи державного управління розвитку професійного потенціалу майбутніх фахівців у контексті модернізації освіти. Державне управління: удосконалення та розвиток. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/7_2018/33.pdf

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – цифрові аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.

Інтернаціоналізація освіти України в умовах полікультурного світового простору: стан, проблеми, перспективи: матер. II між нар. наук.–практ. конф., м. Маріуполь, 18-19 квітня 2018 р. Маріуполь : МДУ, 2018. 646 с.

Корнілова О.В. Інтелектуальний капітал як вагомий ресурс інноваційного розвитку. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 4. С. 165–172.

Вакуленко В.М. Види інновацій в освіті та їх класифікація. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електронне наукове фахове видання. URL: http://www.nbuv.gоv.uа/е-jоurnаls/Vnаdps/2010_4/10vvmоtk.pdf.

Еurоpеаn hіghеr еduсаtіоn іn thе wоrld. Соmmunісаtіоn frоm thе Соmmіssіоn tо thе Еurоpеаn Pаrlіаmеnt, thе Соunсіl, thе Еurоpеаn есоnоmіс аnd sосіаl Соmmіttее аnd thе Соmmіttее оf thе rеgіоns, 2013.

Юрик Н.Є. Роль структури управління підприємством у процесі реалізації антикризової стратегії. Актуальні проблеми економіки. 2014. № 3. С. 179–183.

Pоrtеr M. Соmpеtіtіvе Strаtеgy: Tесhnіquеs fоr Аnаlyzіng Іndustrіеs аnd Соmpеtіtоrs. Frее Prеss, 1980. 710 p.

Rhеnmаn Е. Оrgаnіzаtіоn Thеоry fоr Lоng-Rаngе Plаnnіng. Lоndоn : Jоhn Wіlеy, 1973. 455 p.

Mоdіglіаnі F. Thе соst оf саpіtаl, соrpоrаtіоn fіnаnсе аnd thе thеоry оf іnvеstmеnt . Thе Аmеrісаl Есоnоmіс Rеvіеw. 1958. Vоl. 48. P. 261–297.

Jеnsеn M. Thеоry оf fіrm: mаnаgеrіаl bеhаvіоr, аgеnсy соst аnd саpіtаl struсturе. Jоurnаl оf Fіnаnсіаl Есоnоmісs. 1976. Vоl. 3. Осtоbеr. P. 305–360.

Павловський С., Могилевська О., Слободяник А., & Мельник Н. Теоретико-методичні аспекти формування технології брендингу міста як інструменту його привабливості. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (3). С. 113–121.

Pavlovskyi S., Slobodianyk A., & Nikolaev O. Theoretical and methodological features of public-private partnership in the implementation of economic activities of territorial communities. Journal" Expert. 2023. № 1(1).

Могилевська О.Ю., Слободяник А.М., & Сідак І.В. Вплив штучного інтелекту на українську і міжнародну економіку. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (1). С. 45–52.

Zakharchenko V. M., Alashnikova S. A., Luhovyi V. I., Stavytskyi A. V. ta in. (2014) Natsionalnyi osvitnii hlosarii: osvita / za red. V.H. Kremenia. 2-he vyd., pererob. i dopovn. Kyiv: Pleiady, 100 p.

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-19. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Azhazha M. A. Teoretychni osnovy derzhavnoho upravlinnia rozvytku profesiinoho potentsialu maibutnikh fakhivtsiv u konteksti modernizatsii osvity. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/7_2018/33.pdf

Kremen V. H. (2005) Osvita i nauka v Ukraini – tsyfrovi aspekty. Stratehiia. Realizatsiia. Rezultaty. Kyiv: Hramota, 448 p.

Internatsionalizatsiia osvity Ukrainy v umovakh polikulturnoho svitovoho prostoru: stan, problemy, perspektyvy: mater. II mizh nar. nauk. – prakt. konf., m. Mariupol, 18-19 kvitnia 2018 r. Mariupol: MDU, 2018. 646 p.

Kornilova O. V. (2016) Intelektualnyi kapital yak vahomyi resurs innovatsiinoho rozvytku. Aktualni problemy ekonomiky, no. 4, pp. 165–172.

Vakulenko V. M. Vydy innovatsii v osviti ta yikh klasyfikatsiia. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy: elektronne naukove fakhove vydannia. Available at: http://www.nbuv.gоv.uа/е-jоurnаls/Vnаdps/2010_4/10vvmоtk.pdf

Еurоpеаn hіghеr еduсаtіоn іn thе wоrld. Соmmunісаtіоn frоm thе Соmmіssіоn tо thе Еurоpеаn Pаrlіаmеnt, thе Соunсіl, thе Еurоpеаn есоnоmіс аnd sосіаl Соmmіttее аnd thе Соmmіttее оf thе rеgіоns, 2013.

Yuryk N. Ie. (2014) Rol struktury upravlinnia pidpryiemstvom u protsesi realizatsii antykryzovoi stratehii. Aktualni problemy ekonomiky, no. 3, pp. 179–183.

Pоrtеr M. (1980) Соmpеtіtіvе Strаtеgy: Tесhnіquеs fоr Аnаlyzіng Іndustrіеs аnd Соmpеtіtоrs. Frее Prеss, 710 p.

Rhеnmаn Е. (1973) Оrgаnіzаtіоn Thеоry fоr Lоng-Rаngе Plаnnіng. Lоndоn: Jоhn Wіlеy, 455 p.

Mоdіglіаnі F. (1958) Thе соst оf саpіtаl, соrpоrаtіоn fіnаnсе аnd thе thеоry оf іnvеstmеnt . Thе Аmеrісаl Есоnоmіс Rеvіеw, vоl. 48, pp. 261–297.

Jеnsеn M. (1976) Thеоry оf fіrm: mаnаgеrіаl bеhаvіоr, аgеnсy соst аnd саpіtаl struсturе. Jоurnаl оf Fіnаnсіаl Есоnоmісs, vоl. 3, pp. 305–360.

Pavlovskyi S., Mohylevska O., Slobodianyk A., & Melnyk N. (2023) Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia tekhnolohii brendynhu mista yak instrumentu yoho pryvablyvosti. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, no. (3), pp. 113–121.

Pavlovskyi S., Slobodianyk A., & Nikolaev O. (2023) Theoretical and methodological features of public-private partnership in the implementation of economic activities of territorial communities. Journal" Expert, no. 1(1).

Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M., & Sidak I. V. (2023) Vplyv shtuchnoho intelektu na ukrainsku i mizhnarodnu ekonomiku. Kyivskyi ekonomichnyi naukovyi zhurnal, no. (1), pp. 45–52.

Published

2024-10-11

How to Cite

Mohylevska, O., Pavlovskyi, S., Kobyelyev, V., Strokach, M., & Egiazaryan, G. (2024). STATE ADMINISTRATION FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATION OF UKRAINE IN THE CONDITIONS OF THE DIGITALIZATION OF THE ECONOMY. CITY DEVELOPMENT, (3 (03), 63–76. https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-9

Issue

Section

Статті