HIGHER EDUCATION OF UKRAINE UNDER MARTIAL LAW: CHALLENGES, CURRENT STATE, PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-10

Keywords:

challenges, martial law, higher education institutions, consolidated budget, distance learning, educational process, prospects, students, financing

Abstract

The article summarizes the main challenges facing higher education in Ukraine as a result of the full-scale invasion of Ukraine by the Russian Federation, in particular, the destruction and damage to the infrastructure of higher education institutions, forced relocation of educational institutions, life- and health-threatening conditions of study and work, loss of human resources and reduction of the number of students, and reduction of education funding. Current trends in the development of higher education are considered. The war had a serious impact on the flow of foreign students in Ukraine. The experience of distance learning during the COVID-19 quarantine has become an important factor in ensuring the continuity of education in times of war, demonstrating the adaptability and resilience of the Ukrainian educational system. However, problems in the implementation of distance learning have been identified, such as insufficient technical support, and the readiness of teachers and students for the digital format. The dynamics of expenditures of the Consolidated Budget of Ukraine on education, including higher education, is studied. Attention is drawn to the reduction of expenditures on education due to the redistribution of budget funds in connection with the need to increase defense spending. It is revealed that the problematic issues in the field of higher education caused by the war require priority attention, and the biggest challenge for the education system is to create safe conditions for all participants in the educational process. The strategic vision of higher education development is highlighted.

References

Кремень В.Г., Луговий В.І., Саух П.Ю. Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді. Вісник НАПН України. 2023. № 5 (2). С. 1–5.

Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3. 23.02.2024. URL: https://mon.gov.ua/news/otsinyuvannya-vtrat-ta-potreb-ukrainskoi-osviti-na-osnovi-rdna3

Освіта в умовах воєнного стану: виклики, розвиток, повоєнні перспективи: інформ.-аналіт. зб. М-во освіти і науки України, Ін-т освіт. аналітики. Київ, 2023. 64 с.

Education: Impact of the War in Ukraine. May 2022. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/099945306202211104/pdf/P1775870809f1d04d0844c0e7042abf0eb5.pdf

Біженці з України: хто вони, скільки їх та як їх повернути? Фінальний звіт. 29.08.2023. Центр економічної стратегії. URL: https://ces.org.ua/refugees-from-ukraine-ukr-final-report/

Іноземці в університетах Польщі. URL: https://opi.org.pl/duzy-wzrost-liczby-studentow-z-ukrainy-nowy-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce/

Kurapov A. and others. Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and personnel. 2023. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15325024.2022.2084838

Державний веб-портал бюджету для громадян. URL: https://openbudget.gov.ua/national-budget/expenses?class=functional&view=table (дата звернення: 25.08.2024).

Вища та фахова передвища освіта в Україні: статистична інформація. Київ : Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 16.08.2024).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki/

Слободяник А.М., Леончик Д.С., & Цимбал Л.О. Регіональна політика як стратегічна складова у системі державної політики. Економіка міста та урбаністика : матеріали Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., 23 берез. 2018 р., м. Київ. М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана». Київ : КНЕУ, 2018. С. 52–55.

Тарасович Л.В., Яремова М.І., & Слободяник А.М. The development of the rural economy: convergence to European modernity. 2018.

Могилевська О.Ю., Слободяник А.М., Сідак І.В. Вплив штучного інтелекту на українську і міжнародну економіку. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (1). С. 45–52.

Могилевська О.Ю., Ціпоренко С.Ю., Поворозник М.Ю., Шамрай Н.В. Побудова прогностичних моделей механізму участі громадськості в управлінні розвитком об’єднаних територіальних громад. Київський економічний науковий журнал. 2023. № (3). С. 91–100.

Kremen V. G., Lugovyi V. I., Saukh P. Y. (2023) Higher education of Ukraine in the conditions of martial law and post-war reconstruction: challenges and answers / Bulletin of the NAES of Ukraine. no. 5 (2), рp. 1–5.

Assessment of losses and needs of Ukrainian education based on RDNA3 (23.02.2024). Available at: https://mon.gov.ua/news/otsinyuvannya-vtrat-ta-potreb-ukrainskoi-osviti-na-osnovi-rdna3.

Education under martial law: challenges, development, post-war prospects: an informational and analytical collection. Ministry of Education and Science of Ukraine, Institute of Educational Analytics. Kyiv. (2023). 64 p.

Education: Impact of the War in Ukraine. (May 2022). Available at: https://documents1.worldbank.org/curated/en/099945306202211104/pdf/P1775870809f1d04d0844c0e7042abf0eb5.pdf

Ukrainian refugees: how many are there, their intentions & return prospects. Second wave (29.08.2023). Centre for Economic Strategy. Available at: https://ces.org.ua/refugees-from-ukraine-ukr-final-report/

Foreigners in Polish universities. Available at: https://opi.org.pl/duzy-wzrost-liczby-studentow-z-ukrainy-nowy-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce/

Kurapov A. and others (2023) Toward an understanding of the Russian-Ukrainian war impact on university students and personnel. Available at: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15325024.2022.2084838

State budget web portal for citizens. Available at: https://openbudget.gov.ua/national-budget/expenses?class=functional&view=table (accessed August 25, 2024).

Higher and professional higher education in Ukraine: statistical information. Kyiv: State Statistics Service of Ukraine. Available at: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed August 16, 2024).

Strategy of Higher Education Development in Ukraine for 2022-2032. Available at: https://mon.gov.ua/osvita-2/vishcha-osvita-ta-osvita-doroslikh/strategiya-rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-na-2022-2032-roki/

Slobodianyk A. M., Leonchyk D. S., Tsymbal L. O. (2018) Regional policy as a strategic component in the system of state policy. Ekonomika mista ta urbanistyka : materialy Mizhnar. nauk.-prakt. Internet-konf., 23 berez. 2018 r., m. Kyiv. M-vo osvity i nauky Ukrainy, DVNZ «Kyiv. nats. ekon. un-t im. Vadyma Hetmana». Kyiv : KNEU, pp. 52–55.

Tarasovych L. V., Yaremova M. I., Slobodianyk A. M. (2018) The development of the rural economy: convergence to European modernity.

Mohylevska O. Yu., Slobodianyk A. M., & Sidak I. V. (2023) The impact of artificial intelligence on the Ukrainian and international economy. Kyiv Economic Scientific Journal, no. (1), pp. 45–52.

Mohylevska O. Y., Tsiporenko S. Y., Povoroznyk M. Y., & Shamrai N. V. (2023) Building predictive models of the mechanism of public participation in the management of the development of united territorial communities. Kyiv Economic Scientific Journal, no. (3), pp. 91–100.

Published

2024-10-11

How to Cite

Pavlovskyi, S., Povoroznyk, M., Melnyk, N., Sanchenko, O., & Vershinin, O. (2024). HIGHER EDUCATION OF UKRAINE UNDER MARTIAL LAW: CHALLENGES, CURRENT STATE, PROSPECTS. CITY DEVELOPMENT, (3 (03), 77–83. https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-10

Issue

Section

Статті