IMPERATIVES OF USING MARKETING TECHNOLOGIES IN THE MEDICAL ENTERPRISE MANAGEMENT SYSTEM IN THE CONTEXT OF BUSINESS-PROCESSES DIGITALIZATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2024.3-12Keywords:
marketing technologies, marketing strategy, management system, digitalization, digital marketing, referral marketing, business processesAbstract
Due to the fact that marketing technologies facilitate the realization of strategic and operational tasks related to product promotion, client attraction, and enhanced competitive ability, they play an important role in the enterprise management system. Their impact ranges in different levels of management, from strategic planning to operating activities. Objective. The purpose of this study is to substantiate the imperatives of using marketing technologies in the management system of a healthcare facility. Methods. Analysis and synthesis (for studying and generalization of the available approaches to using marketing technologies); comparative (for comparing the effectiveness of different marketing strategies (digital marketing, referral marketing)); expert assessment (for the involvement of experts' thoughts about the implementation of marketing technologies); experimental (for testing the implementation of digital marketing and referral program, and estimation of their impact on business-processes); graphical visualization (for demonstrative imaging of obtained research results). Results. Imperatives of using marketing technologies are online presence and digital tools - SEO, LinkedIn platform, healthcare at a distance; offline marketing – events for the local community to increase brand awareness; customer service and reputation – managing reviews on the Google Reviews platform, monitoring and responding to mentions in the media and social networks; marketing analysis – using analytical tools to track the effectiveness of advertising campaigns, consumer behavior analytics; loyalty and discount system – loyalty programs, promotional offers; educational programs and content marketing – blogs and articles, webinars and seminars. The expediency and the effect of digital marketing implementation with a focus on content and SEO, as well as referral marketing programs, were substantiated and demonstrated. Each of the technologies is focused on increasing the number of patients, raising awareness of the clinic, and increasing the loyalty of existing customers. Scientific novelty. Substantiating and practical demonstration of the effectiveness of the digital marketing implementation with a focus on content and SEO, as well as a referral marketing program for increasing the number of clients, brand awareness, and loyalty in the context of the management system of a healthcare facility. Practical significance. Development and implementation of effective marketing technologies, particularly digital marketing with a focus on content and SEO, as well as a referral marketing program will contribute to the rise in the number of patients, raising awareness of the clinic and increasing the loyalty of existing customers. Merging online and offline strategies, working with reputation, customer behavior and educational programs analysis will ensure a comprehensive approach to the development of marketing technologies in the management system.
References
Багорка М.О., Устік Т.В. Обґрунтування вибору маркетингової стратегії управління підприємством. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2022. № 5. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-04-01
Буга Н., Пелехацький Д. Перспективи використання інноваційних технологій в маркетинговій діяльності підприємства. Економіка та суспільство. 2022. № 42. URL: http://surl.li/mfrome
Бутенко В., Тоюнда А. Формування маркетингової стратегії підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 24. С. 61–67. URL: http://surl.li/ouyrjv
Котлер Ф., Картаджая Г., Сетьяван І. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового / пер з англ. К. Куницької та О. Замаєвої. Київ : Вид. група КМ-Букс, 2018. 208 с.
Медичний центр ТОВ «Клініка Зір»: офіційний сайт: https://klinicazir.com.ua/
Романчукевич М.Й., Білецька І.М. Особливості використання сучасних інструментів маркетингу в умовах кризи. Ефективна економіка. 2021. № 8. URL: http://surl.li/rcuptt
Семенова Л.Ю., Даценко В.В., Хурдей В.Д. Маркетинг 4.0. Ефективна економіка. 2020. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/62.pdf
Скригун Н.П., Розумей С.Б., Молін Н.О. Онлайн та офлайн інструменти в системі інтегрованих маркетингових комунікацій. Маркетинг і цифрові технології. 2022. Т. 6. № 2. С. 49–61. URL: https://mdtopu.com.ua/index.php/mdt/article/view/199/156
Соболєва-Терещенко О.А., Антонова В.О. Оцінка ефективності маркетингової діяльності в контексті розбудови програм лояльності покупців. Ефективна економіка. 2019. № 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.52
Танасійчук А.М., Сіренко С.О., Пневський В.В. Формування стратегії просування бренду засобами цифрового маркетингу. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2020. № 24. С. 161–167. URL: http://surl.li/fzrtvs
Янчук Т., Боєнко О. Впровадження CRM-систем як засіб підвищення ефективності маркетингової діяльності. Економіка та суспільство. 2023. № 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-89
Tarasovych L., Yaremova M., Budnik O., Fedorchuk S. Assortment policy formationas a marketing management toolin business processes: theoreticalcontent and methodological foundation. Агросвіт. 2023. № 22. С. 148–154. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2023.22.148
Tarasovych L., Yaremova M., Vlasenko O. Strategic marketingin the management system: business adaptation technology under global challenges. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 7. С. 46–50. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.7.46
Bahorka M. O., Ustik T. V. (2022) Obgruntuvannia vyboru marketynhovoi stratehii upravlinnia pidpryiemstvom. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, no. 5. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-04-01
Buha N., Pelekhatskyi D. (2022) Perspektyvy vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii v marketynhovii diialnosti pidpryiemstva. Ekonomika ta suspilstvo. 2022. no. 42. Available at: http://surl.li/mfrome
Butenko V., Toiunda A. (2022) Formuvannia marketynhovoi stratehii pidpryiemstva. Pidpryiemnytstvo ta innovatsii. no. 24. pp. 61–67. Available at: http://surl.li/ouyrjv
Kotler F., Kartadzhaia H., Setiavan I. (2018) Marketynh 4.0. Vid tradytsiinoho do tsyfrovoho / per z anhl. K. Kunytskoi ta O. Zamaievoi. Kyiv: Vyd. hrupa KM-Buks, 208 p.
Medychnyi tsentr TOV «Klinika Zir». Available at: https://klinicazir.com.ua/
Romanchukevych M. I., Biletska I. M. (2021) Osoblyvosti vykorystannia suchasnykh instrumentiv marketynhu v umovakh kryzy. Efektyvna ekonomika. no. 8. Available at: http://surl.li/rcuptt
Semenova L. Iu., Datsenko V. V., Khurdei V. D. (2020) Marketynh 4.0. Efektyvna ekonomika, no. 11. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/11_2020/62.pdf
Skryhun N. P., Rozumei S. B., Molin N. O. (2022) Onlain ta oflain instrumenty v systemi intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii, vol. 6. no. 2. pp. 49–61. Available at: https://mdtopu.com.ua/index.php/mdt/article/view/199/156
Sobolieva-Tereshchenko O. A., Antonova V. O. (2019) Otsinka efektyvnosti marketynhovoi diialnosti v konteksti rozbudovy prohram loialnosti pokuptsiv. Efektyvna ekonomika, no. 5. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.5.52
Tanasiichuk A. M., Sirenko S. O., Pnevskyi V. V. (2020) Formuvannia stratehii prosuvannia brendu zasobamy tsyfrovoho marketynhu. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, no. 24, pp. 161–167. Available at: http://surl.li/fzrtvs
Yanchuk T., Boienko O. (2023) Vprovadzhennia CRM-system yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti marketynhovoi diialnosti. Ekonomika ta suspilstvo, no. 48. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-48-89
Tarasovych L., Yaremova M., Budnik O., Fedorchuk S. (2023) Assortment policy formationas a marketing management toolin business processes: theoreticalcontent and methodological foundation. Ahrosvit, no. 22. pp. 148–154. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2023.22.148
Tarasovych L., Yaremova M., Vlasenko O. (2023) Strategic marketingin the management system: business adaptation technology under global challenges. Investytsii: praktyka ta dosvid, no. 7. pp. 46–50. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2023.7.46