СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ: ВИКЛИКИ ДЛЯ МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/city-development.2024.4-9Ключові слова:
стратегічне управління, стратегія розвитку підприємства, інформаційні технології, цифрові та інтелектуальні технології, цифрова трансформація, цифрова економіка, діджиталізація, ефективність, конкурентоспроможність, екосистемаАнотація
Стаття досліджує виклики стратегічного управління підприємствами в умовах цифрової трансформації, яка впливає на всі аспекти бізнесу, включаючи моделі, процеси та стратегії. Розкрито основи стратегічного менеджменту, який спрямований на довгострокову адаптацію підприємств до зовнішніх змін та забезпечення їх конкурентоспроможності. Акцентовано увагу на ролі цифрових технологій як ключового чинника підвищення ефективності діяльності підприємств, що включає автоматизацію процесів, оптимізацію витрат, підвищення клієнтоорієнтованості та оперативності рішень. Описано необхідність інтеграції цифрових інновацій у всі рівні управління, розробки стратегій цифрової трансформації та адаптації корпоративної культури до нових реалій. Висвітлено можливості цифрових платформ для формування нових ринкових ніш та екосистем. Дослідження виявило ключові тенденції та виклики стратегічного управління в умовах цифрової трансформації.
Посилання
A roadmap toward a common framework for measuring the Digital Economy. OECD Report for the G20 Digital Economy Task Force. 2020. 123 p. URL: https://www.oecd.org/sti/roadmap-toward-a-commonframework-for-measuring-the-digital-economy.pdf
What is digital business transformation? The essential guide to DX. І-Scoop: інформаційно-довідковий портал. URL: https://www.i-scoop.eu/digital-transformation/
Ismail M.H., Khater M., Zaki M. Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Cambridge Service Alliance. URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf
Панчук А., Малькова К. Теоретичні основи формування цифрової стратегії підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76
Business Transformation in the Conditions of Digital Economy. AXIOMQ. 2022. URL: https://axiomq.com/blog/business-transformation-in-the-conditions-of-digital-economy
Кашуба Я.М. Вибір методів та підходів стратегічного управління розвитком підприємництва. Економіка та держава. 2011. № 9. С. 16–19.
Кузьмак О.І. Інноваційна стратегія як засіб стабілізації розвитку промислового підприємства. Інноваційна економіка. 2016. № 1-2. С. 114–118.
Гринько Т.В., Гвініашвілі Т.З. Формування системи конкурентоспроможності суб’єктів підприємництва в умовах цифровізації. Підприємництво: сучасні виклики, тренди та трансформації : колективна монографія / за заг. ред. Гринько Т.В. Вид-во : ФОП Біла К.О., 2023. С. 121–186.
Апалькова В.В. Концепція розвитку цифрової економіки в Євросоюзі та перспективи України. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Менеджмент інновацій. 2015. Вип. 4. С. 9–18.
Digital transformation Guide: Reshaping Your Business to Meet The Digital Age. Alexsoft. 2022. URL: https://www.altexsoft.com/whitepapers/digital-transformation-reshaping-business-to-meet-digital-age
Безгін К.С., Дороніна О.А. Парадигма стратегічного розвитку управлінського потенціалу підприємства. Економiка i органiзацiя управлiння. 2020. № 4 (40). С. 249–257. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.23
Костинець Ю.В. Стратегічні напрямки розвитку ринку послуг в умовах ризиків цифрової трансформації. Актуальні проблеми економіки. 2020. № 6 (228). С. 43–50.
Кулакова С., Житнік О. Цифровізація економіки України та е-commerce як її складова. Вісник Хмельницького національного університету. 2022. № 6. Том 1. С. 196–201. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-29
O’Brein C. What is Digital Transformation? A Guide for Businesses. Digital Marketing Institute. 2022. URL: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/digital-transformation-business-guide
Peter Westerveld, Erwin Fielt, Kevin C. Desouza, Guy G. Gable. The business model portfolio as a strategic tool for value creation and business performance. The Journal of Strategic Information Systems. 2023. Vol. 32. Issue 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsis.2023.101758
James F. Moore. Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. May–June 1993.
Яценко В. Діджиталізація – сучасний фактор розвитку бізнес-процесів. Ефективна економіка. 2022. № 2. С. 1–7. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.2.200
Струк Н., Євтушенко Н., Хлевицька Т., Насад Н., Рязанцев Р. Аналіз впливу цифрових трансформацій на розвиток національних бізнес-структур. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2022. № 6 (47). С. 219–221.
OECD Report for the G20 Digital Economy Task Force (2020) A roadmap toward a common framework for measuring the Digital Economy. 123 p. Available at: https://www.oecd.org/sti/roadmap-toward-a-commonframework-for-measuring-the-digital-economy.pdf
І-Scoop. What is digital business transformation? The essential guide to DX. Available at: https://www.i-scoop.eu/digital-transformation/ (accessed: 08.22.2024).
Ismail M. H., Khater M., Zaki M. (2017) Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? Cambridge Service Alliance. Available at: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf
Panchuk A., Malkova K. (2021) Teoretychni osnovy formuvannia tsyfrovoi stratehii pidpryiemstv [Theoretical foundations of forming a digital strategy for enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo, no 34. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-76 (in Ukrainian)
AXIOMQ. (2022) Business Transformation in the Conditions of Digital Economy. Available at: https://axiomq.com/blog/business-transformation-in-the-conditions-of-digital-economy
Kashuba Ya. M. (2011) Vybir metodiv ta pidkhodiv stratehichnoho upravlinnia rozvytkom pidpryiemnytstva [Selection of methods and approaches for strategic management of entrepreneurship development]. Ekonomika ta derzhava, no 9, pp. 16–19. (in Ukrainian)
Kuzmak O. I. (2016) Innovatsiina stratehiia yak zasib stabilizatsii rozvytku promyslovoho pidpryiemstva [Innovation strategy as a means of stabilizing the development of an industrial enterprise]. Innovatsiina ekonomika, no 1-2, pp. 114–118. (in Ukrainian)
Hrynko T. V., Hviniashvili T. Z. (2023) Formuvannia systemy konkurentospromozhnosti subiektiv pidpryiemnytstva v umovakh tsyfrovizatsii [Formation of a system of competitiveness of business entities in the context of digitalization]. Pidpryiemnytstvo: suchasni vyklyky, trendy ta transformatsii: kolektyvna monohrafiia / za zah. red. Hrynko T.V. FOP Bila K.O., pp. 121–186. (in Ukrainian)
Apalkova V. V. (2015) Kontseptsiia rozvytku tsyfrovoi ekonomiky v Yevrosoiuzi ta perspektyvy Ukrainy [The concept of digital economy development in the European Union and prospects for Ukraine]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia: Menedzhment innovatsii, no. 4, pp. 9–18. (in Ukrainian)
Alexsoft (2022) Digital transformation Guide: Reshaping Your Business to Meet The Digital Age. Available at: https://www.altexsoft.com/whitepapers/digital-transformation-reshaping-business-to-meet-digital-age
Bezghin K. S., Doronina O. A. (2020) Paradihma stratehichnoho rozvytku upravlinskoho potentsialu pidpryiemstva [Paradigm of strategic development of the enterprise's management potential]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, vol. 4, no. 40, pp. 249–257. DOI: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2020.4.23 (in Ukrainian)
Kostynets Yu. V. (2020) Stratehichni napriamky rozvytku rynku posluh v umovakh ryzykiv tsyfrovoi transformatsii [Strategic directions for the development of the services market in the face of digital transformation risks]. Aktualni problemy ekonomiky, vol. 6, no. 228, pp. 43–50. (in Ukrainian)
Kulakova S., Zhytnik O. (2022) Tsyfrovizatsiia ekonomiky Ukrainy ta e-commerce yak yii skladova [Digitalization of the Ukrainian economy and e-commerce as its component]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, no. 6, vol. 1, pp. 196–201. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-29 (in Ukrainian)
O’Brein C. (2022) What is Digital Transformation? A Guide for Businesses. Digital Marketing Institute. Available at: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/digital-transformation-business-guide
Westerveld P., Fielt E., Desouza K. C., Gable G. G. (2023) The business model portfolio as a strategic tool for value creation and business performance. The Journal of Strategic Information Systems, vol. 32, issue 1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsis.2023.101758
Moore J. F. (1993) Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review.
Yatsenko V. (2022) Didzhytalizatsiia – suchasnyi faktor rozvytku biznes-protsesiv [Digitalization is a modern factor in the development of business processes]. Efektyvna ekonomika, no 2, pp. 1–7. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2022.2.200 (in Ukrainian)
Struk N., Yevtushenko N., Khlevytska T., Nasad N., Riazantsev R. (2022) Analiz vplyvu tsyfrovykh transformatsii na rozvytok natsionalnykh biznes-struktur [Analysis of the impact of digital transformations on the development of national business structures]. Finansovo-kredytna diialnist: problemy teorii ta praktyky, vol. 6, no. 47, pp. 219–221. (in Ukrainian)